Saturday, October 17, 2009

pelajar timur tengah buat duit/ pelajar mesir buat duit/ pelajar jordan/ pelajar agama buat duit dengan mengaji al-quran

sekarang ni pelajar aliran agama mempunyai masa depan yang cerah. ini kerana peluang pekerjaan melebihi dari pelajar sedia ada. sebagai contoh dalam bidang kerjaya dlm kerajaan melalui program guru j-QAF bilangan guru masih belum lagi mencukupi. sekarang ni pelajar aliran agama sudah mula jual mahal. terdapat ramai pelajar aliran agama yang tidak mahu masuk program j-QAF kerana tak mencabar. rata-rata nya nak cuba dulu bisnes sendiri. kalau agak-agak tak succes barulah mintak kerja kerajaan.

baru-baru ni saya jumpa pelajar aliran agama yang full time buat duit dengan mengajar al-quran dan fardhu ain di rumah-rumah orang dengan pendapatan rm8000 sebulan. betul-betul murah rezeki pelajar aliran agama buat duit zaman sekarang. nak dapat rm8000 sebulan bukan senang. pukul 7 pagi hingga 12 mlm baru balik rumah.sesuai sangat utk pelajar aliran agama yang bujang-bujang.

pelajar aliran bukan agama pun apa kurang. tuisyen memang boleh buat duit. saya sendiri pernah buat tuisyen sains dan mate memang boleh buat duit. tapi kena kerja keras sikit utk dapat kan trust dari customer kite.

pelajar timur tengah pun buat duit, cari duit, dapat duit dengan blog. terdapat juga pelajar di timur tengah yang buat bisnes sendiri dengan buka cyber cafe di sana. kebanyakan pelajar malaysia berada di mesir , universiti al-azhar, pelajar malaysia juga terdapat di jordan seperti universiti al-bayt, muktah, universiti of jordan, yarmouk dan sebagainya.

terdapat pelajar malaysia di timur tengah yang juga banyak buat duit dengan travel agency samada di malaysia atau pun di tanah arab. kalau disana mereka akan bawa pelancong malaysia untuk melawat di tanah arab. kalau di malaysia mereka akan bawa pelancong arab melawat tempat di malaysia.

pelajar timur tengah juga buat duit sebagai pengedar buku-buku agama dari tanah arab yang mempunyai permintaan yang tinggi di malaysia. ini kerana merekA TElaH survey pengedar-pengedar buku di arab. sehinggakan terdapat pelajar malaysia yang mendapat tajaan belajar di timur tengah tapi balik malaysia tak nak berkerja dengan kerajaan tapi buat bisnes. sanggup bayar ratusan ribu ringgit disebabkan ingkar dengan program tajaan.

pelajar timur tengah juga buat duit dengan membuka pusat tuisyen, tahfiz al-quran dan juga consultant bahasa arab di malaysia yang mana mendapat pengiktirafan pusat bahasa arab di timur tengah

1 comment:

  1. Terima kasih kerana perkongsian diatas. anda ada bakat untuk mengembangkan bisnes yang sedang dimajukan dalam malaysia. kuota adalah terhad.

    jom sama2, kita kembangkan,
    http://goldrgcxplus.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 
http://www.mybloglog.com/buzz/join_comm.php?ref_id=2009091401200406